Getuigenissen Bodymap

Deel uw verhaal met ons...

Klik hier of stuur een e-mail naar liesbeth@bodymap.be


“Dit moet mij echt van het hart…… ik sta ondertussen al 37 jaar in het kleuteronderwijs en heb een hele evolutie meegemaakt in de ontwikkeling van kinderen. Altijd met hart en ziel gewerkt en met een heel groot hart voor kinderen!! Het mooiste dat ik in mijn loopbaan ben tegengekomen is de visie van Bodymap. Eindelijk iets om kinderen te helpen in deze prestatiegerichte, technologische en consumptiegerichte maatschappij. Eindelijk handvatten om kinderen schoolrijp te maken wat toch onze opgelegde taak is…. Kinderen zien openbloeien en laten geloven in zichzelf zodat ze voldoende veerkracht opbouwen in deze wereld! Mooi, onderbouwd en knap werk Ann en Liesbeth, dankjewel! Doe zo voort!!!”

Lief G - Lint


Ik heb eens een info bijgewoond in Geraardsbergen en vond het heel interessant, heb zeer veel tips meegekregen naar huis.

Ikzelf ben gedurende 17 jaar onthaalouder en werk met de dienst Reddie Teddy.

En zal zeker en vast aan iedereen aanraden om het nog ook eens mee te maken .

Mvg

Anja Delbaer 


Na mijn opleiding kinesitherapie/psychomotoriek ben ik blijven zoeken naar aanvullende methodes die de totale ontwikkeling bij kinderen ondersteunen. Ik zocht naar een methode die echt de basis aanpakt en die heb ik ook gevonden bij Bodymap! Zo heeft Bodymap mijn interesse gewekt om me verder te verdiepen in reflexen. Het is ontzettend boeiend! Het is voor mij een nieuwe tool om kinderen beter te begrijpen en beter te begeleiden. 

 

Ik vind het heel fijn om met jullie mooie en degelijke materiaal te werken. Ook ben ik zo dankbaar dat ik aan ouders meteen de juiste tips en tools kan meegeven, helemaal tot in de puntjes verzorgd. 

 

Doordat jullie methode meer en meer op scholen bekend is geraakt, merk ik dat leerkrachten bewuster worden van het belang van beweging. Ze zullen ook sneller doorsturen indien ze denken dat bepaalde kinderen niet helemaal mee zijn in motorische of andere opdrachten. Gelukkig is het soms vals alarm en kan ik de kinderen dadelijk terug naar huis sturen. Maar soms merk ik dat het kind echt begeleiding nodig heeft, en dan is het fijn dat dit kind sneller op de juiste plek terecht komt.

 

Ik wens dat jullie nog heel veel mensen kunnen bereiken, want bewegen is zo belangrijk!

Anke De Broeck, Kinesitherapeut & Psychomotorische Therapeut, Neerijse


Eerst en vooral bedankt dat jullie er zijn. Een 9 tal jaar gelden heb ik zelf gekozen om in schoolverband jullie bijscholing te volgen in Pedic. Als leerkracht in de lich. opv. zijn er destijds heel wat zaken duidelijk geworden. Mijn ontgoocheling was groot, 15 jaar afgestudeerd en nog steeds was geen enkele materie waar jullie het over hadden opgenomen in de opleiding leerkracht, leerkracht in de lich. opv.

Beetje bij beetje heb ik onze directie & collega's kunnen informeren over de werking van Bodymap. Het bewegingsplan loopt vlotjes, startende bij de peuters tem 2de lj. De speelformules worden door de ouders als extra ondersteuning gezien ter stimulatie van de totale ontwikkeling van hun kapoentje (evenwicht, middenlijn overkruisen, lateralisatie, tot rust kunnen komen,...).

Bewegingshoeken in de kleuterklassen worden optimaal benut, de speelplaatsen hebben een uitdagend aanbod, bij onze kleuters wordt oa het evenwicht en buiten sporten / spelen gestimuleerd tijdens de gymlessen en speeltijden met een 15-tal loopfietsen. De eerste graad zet vanaf dit schooljaar in op de Bodymap bewegingsboxen (bewegingsintegratie spelend leren). 

Groetjes,

Hannelore Wiegand Vbs De Papaver De Kleiheuvel


Als logopediste en kindercoach werk ik dagelijks met kinderen met leermoeilijkheden, maar ik zie ook steeds meer motorische en emotionele moeilijkheden bij kinderen.  

Vanuit een holistische visie ben ik ervan overtuigd dat alles op elkaar een invloed heeft, maar ook dat het gebrek aan beweging, fantasiespel, ... mede oorzaak is van de groei en complexiteit van de moeilijkheden.

 

Oefeningen uit Bodymap zijn dan ook een zeer mooie aanvulling binnen mijn logopedische therapie.  Het is de basis om kinderen in zichzelf te laten geloven, hun zelfvertrouwen groeit en de therapie is leuker!

Heel veel 'basic' logopedische oefeningen maken we leuker door er de gerichte bewegingen van Bodymap aan toe te voegen. Maar is niet alleen leuk natuurlijk, het helpt om de fundamenten om tot leren te kunnen komen, te versterken.

 

Ik zie bv ook een verband tussen een niet-geïnhibeerde palmaire reflex en infantiel tonggedrag, ik doe zeer veel middellijn kruisende oefeningen...

Het helpt om de fundamenten om tot leren te kunnen komen, te versterken.

 

Enthousiaste groeten,  

Eveline Brabant, Jan Van Halewynstraat 2, 8830 Gits - Hooglede-Gits


Onze school, Sint-Rafaël, is een school voor buitengewoon onderwijs type Basisaanbod en type 9.

Drie jaar geleden begon het Bodymap-avontuur op onze school…

Waarom zijn we precies op deze kar gesprongen, we vertellen het jullie graag!

We ondervinden dat de motorische ontwikkeling van kinderen trager en moeizamer verloopt. 

Onze kinderen hebben vaak een goed gevulde rugzak met hindernissen. We voelen ook dat we vaak met de huidige remediëringen en aanpassingen de kinderen onvoldoende tegemoet kunnen komen. We stelden onszelf de kritische vraag: ‘Hoe komt dit nu?’ En nog belangrijker… we gingen op zoek naar een antwoord waarmee we aan de slag zouden kunnen gaan.

BODYMAP gaf niet alleen een wetenschappelijke verklaring hoe het komt dat bepaalde vaardigheden nog niet optimaal ontwikkeld zijn, maar ook hoe je op een speelse manier deze ontwikkeling kan stimuleren. Dit wordt ook nog een keer mooi en overzichtelijk in beeld gebracht in het ontwikkelingslab (de vaatjes).

We waren helemaal gewonnen voor dit idee! Op onze school hebben we ervoor gekozen om de kinderen bodymaples te geven maar evenzeer in te zetten in de klaswerking. Het volledige team heeft twee navormingen rond Bodymap gedaan en een navorming rond fijne motoriek (Beidehandjes).  

Hoe pakken we dit nu concreet aan?

  • Bodymap op de speelplaats: parcour, fietsen, klimmen en klauteren
  • Bodymap in de gangen: staplijnen in de gangen, bewegingspatronen op de trappen
  • Bodymap in de klassen: bewegingstussendoortjes o.b.v. bodymapprogramma, observatielijsten in de klassen voor de leerkrachten, dozen met fijne motoriek, ondersteuning van ergo en kiné in de klas
  • Bodymap in de turnles: inzetten op de basis en indien het lukt stijgen naar hogere vaatjes
  • Bodymap individueel: indien nodig bieden we kinderen en ouders een individueel traject aan

Wat levert dit op?

Je werkt op een laagdrempelige en efficiënte manier aan de ontwikkeling van kinderen … en het allerbelangrijkste, het is zooo leuk!! Kinderen (en wij ook) hebben veel plezier, zijn gemotiveerd en dit sterkt hun zelfvertrouwen. Dit is heel mooi om te zien.

We hebben er ook voor gekozen om per periode bodymapdoelen in het handelingsplan te selecteren. Deze worden telkens geëvalueerd. De doelen worden geformuleerd in concrete en begrijpbare taal naar de ouders toe. Achter het doel zit ook telkens een vaatje, dit is niet direct zichtbaar voor de ouders. In het begin van het schooljaar bekijken we ook telkens de hoofdrechting. Deze evalueren we terug op het einde van het schooljaar. Vorig schooljaar had dit heel mooie resultaten. 

Bedenkingen bij het programma:

Van bij het begin is ons duidelijk gecommuniceerd dat dit programma kinderen op een zinvolle manier stimuleert bij de motorische ontwikkeling en niet zozeer ervoor zorgt dat bepaalde ontwikkelingsstoornissen opgelost geraken. Wat wel heel zinvol is, dat je veel sneller een beeld krijgt wat moeilijker zal verlopen. En ook hierdoor ga je dan beter nadenken over de manier waarop je een kind kan stimuleren en helpen en dat is juist het mooie van de zaak!

Wij geloven rotsvast in deze methode en ervaren dit als heel positief op onze school!

 

Boodschapje voor Liesbeth en Ann

Isaac Newton werd ook wat raar bekeken toen hij begon over zwaartekracht en kijk hoe vanzelfsprekend we dit nu al vinden… Dus blijven geloven en blijven gaan voor dit mooie project, wij blijven heel graag mee aan boord van deze fijne en interessante schuit!


Getuigenis van een ouder:

"Via het kinderdagverblijf van mijn dochter kwam ik in contact met Bodymap. Ik volgde een ouderavond en was meteen verkocht. De manier waarop de info werd gebracht was ontspannend, humoristisch en duidelijk. Ik kreeg nuttige tips en hele eenvoudige oefeningen om thuis toe te passen. Met de beweegkalender hadden we elke week inspiratie om spelletjes te doen. Sindsdien schenk ik de beweegkalender als kraamcadeau. De kennismaking met Bodymap was voor mij een eyeopener en ik zou het alle prille ouders aanraden!"

Pieter S., Heist-op-den-Berg


Getuigenis van een zorgcoördinator:

"In eerste instantie leerde ik Bodymap kennen als ouder. Dankzij mijn functie als zorgcoördinator kon ik Bodymap als pedagogische prioriteit in onze school realiseren. De pedagogische studiedagen waren concreet, praktisch en leuk om te volgen. Onze kleuterjuffen vonden hier wat ze al jaren zochten. We konden meteen aan de slag en probeerden dingen uit; ieder op z'n eigen tempo. Het leuke was de geruststelling dat we Bodymap rustig mochten laten binnensijpelen. We begonnen eenvoudig door op een bepaalde manier naar de toiletten of turnzaal te gaan. De kleuters kwamen de klas al hinkelend, kruipend, springend, ...binnen. Omwille van het grote enthousiasme van het team en de kinderen organiseerden we steeds meer Bodymap op school. Naast het kleuterturnen hebben wij "Bodymap-halfuurtjes", klasoverschrijdende Bodymapnamiddagen, een Bodymapdag enz... 

Dit concept heeft ons geleerd om met andere ogen naar een kind te kijken, terwijl we heel veel doelen bereiken. Wij zien nu het bredere geheel en vaak vallen de puzzelstukjes op zijn plaats. 

Stef R., zorgcoördinator Beerzel


Getuigenis van een kindercoach:

Via mijn job in het onderwijs leerde ik Bodymap kennen. In mijn kindercoachpraktijk geef ik "Relax Kids"; dit zijn ontspanningslessen voor kinderen. Bodymap kan ik integreren in verschillende lesonderdelen: opwarming, spel, kinderyoga, ademhaling en kindermassage. Ongelooflijk hoe mooi deze beide waardevolle concepten samensmelten. Het is heel dankbaar om op deze manier de ontwikkeling van de kinderen extra te stimuleren. Ik merk zelfs het verschil op tussen kinderen die naar een Bodymapschool gaan of niet, bijvoorbeeld op vlak van lateralisatie, middellijn overkruisen, coördinatie, evenwicht enz. Eens je de visie van Bodymap kent, wordt het een manier van anders kijken en denken.

Kindercoaching Horizon, Putte-Grasheide


Na 14 jaar klastitularis geweest te zijn van een peuterklas kwam ik in de zorg terecht. 

Op aanraden van enkele collega’s die Bodymap reeds kenden mocht ik ook de bijscholing van deel 1 en 2 volgen.

En hoe erg zijn mijn oogkleppen kunnen open gaan?

Lisbeth van Roy, Neerlandschool WIlijk


Via een pedagogische studiedag van onze scholengemeenschap, leerde ik enkele jaren geleden Bodymap kennen. Al snel wilde ik hier mee over weten en ben ik een infosessie gaan volgen. 

Al snel was ik overtuigd van de visie die Bodymap naar buiten draagt. 

Het schooljaar nadien zijn zowel de directie als de zorgjuf meegegaan naar een bijscholing, ook zij konden zich volledig vinden in de methode Bodymap. 

Het ganse team heeft de beide nascholingen van ontwikkelingslab 1 en 2 gevolgd en zonder ook maar één uitzondering, is er nadien enthousiast mee aan de slag gegaan. 

Stap voor stap integreren we sinds vorig schooljaar Bodymap in onze werking. 

Bij alles wat we doen houden we Bodymap in ons achterhoofd. 

Gaat het om het verrijken van de speelplaats, activiteiten in de klas, aankopen van nieuwe materialen, … iedereen heeft bij ons op school de Bodymap kriebel te pakken. 

Onze kleuters leren door Bodymap trouwens op een heel andere manier: werkblaadjes worden veel minder aangeboden, stoelen gaan aan de kant, klasruimte wordt groter doordat nu ook de gang mee betrokken wordt bij de spelactiviteiten, meer en meer trekken de juffen er op uit en gaan ze bijvoorbeeld naar het bos om er dingen te gaan ontdekken en leren,… kortom onze focus ligt nu op BEWEGEN!!! We zijn er immers van overtuigd dat kleuters op deze manier enorm veel leren.

Als turnjuf blijf ik mij daarom continu bijscholen door naar de vervolgsessies te gaan in Lier. 

Als ik toch nog met vragen zit en deze mail worden die erg snel beantwoord en kan ik met hun nieuwe input weer verder aan de slag. 

Femke Beets – turnjuf in Kleuterschool De Toverfluit – Heusden-Zolder


  • "Bewuster bewegen" 
  • "Minder werkblaadjes: bv. Knipbak; bv. Thema schoenen: veel meer beleven; bv. Wasknijpers als speelgoed; ..."
  • "Motoriek is verbonden met alle ontwikkelingsdomeinen"
  • "Meer met materialen werken, minder op papier"
  • "'mogen' bewegen: gangen, buitenspeeldag"
  • "Met Bodymap bereik je alles dat je moet bereiken, maar op een speelse, kindvriendelijke en ludieke manier"
  • "Handvat om aan problemen te werken"
  • "Andere kijk op kinderen/problemen"

  • "Meer zoeken naar oplossingen: positiever - beter: zoeken naar de basis, de oorzaak, niet enkel de symptomen wegwerken"
  • "Je wordt zelf opmerkzamer als leerkracht"
  • "Kijken naar de evolutie van een kind: ontwikkelingsproces"
  • "Bewustwording wordt groter"
  • "Kleuters beleven er plezier aan"
  • "Manier om je eigen creativiteit terug te gebruiken"
  • "Veel eigenheid als juf"
  • "Je kiest hoe je er mee aan de slag kan"
  • "Het blijft leuk"
  • "Interactie met kleuters is veranderd, niets is nog verkeerd"
Bodymap voor Ouders
Bodymap Ontwikkelingslab

Contact

 

Bodymap

Liesbeth Verhoeven

E. liesbeth@bodymap.be

Inschrijven Nieuwsbrief